Fenntartható egyetemi környezet fejlesztése
DOI:
https://doi.org/10.14513/tge-jres.00433Kulcsszavak:
fenntartható egyetemi környezet, fenntartható fejlődési célok, innováció, Széchenyi István EgyetemAbsztrakt
Cél – A tanulmány célja bemutatni, miként válhatnak az egyetemek a fenntartható fejlődés katalizátoraivá, különös tekintettel a Széchenyi István Egyetem (SZE) példájára. A kutatás az intézmény fenntarthatósági törekvéseinek és a fenntartható fejlődési célokkal (SDG-k) való összhangjának feltérképezésére, valamint a fenntartható egyetemi környezet kialakítását elősegítő tényezők és akadályok azonosítására irányul.
Módszertan – A vizsgálat esettanulmány-alapú megközelítést alkalmaz. A fenntarthatósági kezdeményezések értékelése az oktatás, kutatás, infrastruktúra, működés és érdekelt felek bevonása mentén történt, összevetve azokat nemzetközi jó gyakorlatokkal és a UI GreenMetric egyetemi rangsor indikátoraival.
Eredmények – A SZE átfogó és többdimenziós fenntarthatósági stratégiát dolgozott ki, amely magában foglalja a minőségi oktatást, a környezetvédelmi szempontokat, a karbonsemlegességi célokat és a partnerségeket. Mindazonáltal a fejlődés mellett továbbra is számos kihívás akadályozza a fenntarthatósági célok teljes körű megvalósítását.
Eredetiség – A tanulmány egy holisztikus és más intézmények által is adaptálható keretrendszert kínál az egyetemi fenntarthatósági stratégiák értékelésére és fejlesztésére. Azáltal, hogy az intézményi fejlődést a globális fenntartható fejlődési célokkal hangolja össze, valamint részletes akadályelemzést nyújt, konkrét és gyakorlatias javaslatokat fogalmaz meg azon egyetemek számára, amelyek erősíteni kívánják szerepüket a fenntarthatósági átmenetben.
Hivatkozások
Ávila, V. L., Beuron, T. A., Brandli, L. L., Damke, L. I., Pereira, R. S., & Klein, L. L. (2019). Barriers to innovation and sustainability in universities: An international comparison. International Journal of Sustainability in Higher Education, 20(5), 805–821. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2019-0067
Ávila, L. V., Filho, W. L., Brandli, L., Macgregor, C. J., Molthan-Hill, P., Özuyar, P. G., & Moriera, R. M. (2017). Barriers to innovation and sustainability at universities around the world. Journal of Cleaner Production, 164, 1268–1278. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.07.025
Batalla, C. R., & Sánchez, F. G. (2016). Creating a sustainable learning district by integrating different stakeholders’ needs: Methodology and results from the University of Cantabria Campus Master Plan. In W. Leal Filho & U. M. Azeiteiro (Eds.), Engaging stakeholders in education for sustainable development at university level (pp. 3–20). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-26734-0_1
Baumgärtner, S., & Quaas, M. (2010). What is sustainability economics? Ecological Economics, 69(3), 445–450. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2009.11.019
Dahle, M., & Neumayer, E. (2001). Overcoming barriers to campus greening: A survey among higher educational institutions in London, UK. International Journal of Sustainability in Higher Education, 2(2), 139–160. https://doi.org/10.1108/14676370110388363
Elliott, H., & Wright, T. (2013). Barrier to sustainable universities and ways forward: A Canadian students’ perspective. Proceedings of the 3rd World Sustainability Forum. https://sciforum.net/paper/view/2304
Egyesült Nemzetek Szervezete. (2015). Sustainability. https://www.un.org/en/academic-impact/sustainability (Letöltve: 2025. július 15.)
Egyesült Nemzetek Szervezete. (é. n.). What are the Sustainable Development Goals. https://www.undp.org/sustainable-development-goals (Letöltve: 2025. július 15.)
Fonseca, A., Macdonald, A., Dandy, E., & Valenti, P. (2011). The state of sustainability reporting at Canadian universities. International Journal of Sustainability in Higher Education, 12(1), 22–40. https://doi.org/10.1108/14676371111098285
Jongbloed, B. W. A. (2023). Innovating towards sustainability: How three universities are embedding sustainability in their education and research. HEInnovate Comparative Case Study. Technopolis Group. https://heinnovate.eu/sites/default/files/shared_file/HEInnovate_Comparative%20case%20study_Sustainability_0.pdf (Letöltve: 2025. augusztus 29.)
Lozano, R. (2006). Incorporation and institutionalization of SD into universities: Breaking through barriers to change. Journal of Cleaner Production, 14(9–11), 787–796. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2005.12.010
Lukács, E., & Völgyi, K. (2018). Mega-FTAs in the Asia-Pacific region. European Journal of East Asian Studies, 17(1), 158–175. https://doi.org/10.1163/15700615-01701008
Lukács, E., Völgyi, K., Filep, B., & Kovács, Z. (2020). A „Keleti nyitás” politika a magyar felsőoktatás és a Széchenyi István Egyetem nemzetköziesítésében. Külügyi Szemle, 19(1), 80–104.
Lukács, E., & Völgyi, K. (2021). Chinese foreign direct investments in Hungary from the perspective of BRI, International Capacity Cooperation, and Made in China 2025. Contemporary Chinese Political Economy and Strategic Relations, 7(1), 413–446.
Matten, D., & Moon, J. (2004). Corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 54(3), 323–337. https://doi.org/10.1007/s10551-004-1822-0
McKinnon, A., Cullinane, S., Browne, M., & Whiteing, A. (Eds.). (2010). Green logistics: Improving the environmental sustainability of logistics. The Chartered Institute of Logistics and Transport (UK).
Niesten, E., Jolink, A., de Sousa Jabbour, A. B. L., Chappin, M., & Lozano, R. (2017). Sustainable collaboration: The impact of governance and institutions on sustainable performance. Journal of Cleaner Production, 155, 1–6.
Orlitzky, M., Siegel, D. S., & Waldman, D. A. (2011). Strategic corporate social responsibility and environmental sustainability. Business & Society, 50(1), 6–27. https://doi.org/10.1177/0007650310394323
Puertas, R., & Marti, L. (2019). Sustainability in universities: DEA-GreenMetric. Sustainability, 11(14), 3766. https://doi.org/10.3390/su11143766
Raghupathi, R., & Raghupathi, W. (2020). Healthcare expenditure and economic performance: Insights from the United States data. Frontiers in Public Health, 8, 156. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.00156
Shriberg, M. (2002). Institutional assessment tools for sustainability in higher education: Strengths, weaknesses, and implications for practice and theory. Higher Education Policy, 15(2), 153–167. https://doi.org/10.1057/palgrave.hep.8300003
Spangenberg, J. H. (2005). Economic sustainability of the economy: Concepts and indicators. International Journal of Sustainable Development, 8(1–2), 47–64.
Suwartha, N., & Sari, R. F. (2013). Evaluating UI GreenMetric as a tool to support green universities development: Assessment of the year 2011 ranking. Journal of Cleaner Production, 61, 46–53. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.02.034
Széchenyi István Egyetem. (2020). A Széchenyi István Egyetem fenntarthatósági stratégiája.
Széchenyi István Egyetem. (2021). Stratégiai fejlesztési terv 2021–2030. https://uni.sze.hu/egyetemtortenet-2
Széchenyi István Egyetem. (2023). A Széchenyi István Egyetem Szervezeti és Működési Szabályzata.
Theis, T., & Tomkin, J. (2015). Sustainability: A comprehensive foundation. University of Illinois. https://archive.org/details/cnx-org-col11325
UI GreenMetric World University Rankings. (2022). UI GreenMetric overall rankings 2022. https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/overall-rankings-2022 (Letöltve: 2025. július 15.)
UI GreenMetric World University Rankings. (2023). Guideline UI GreenMetric World University Rankings 2022. https://greenmetric.ui.ac.id/publications/guidelines/2022/english (Letöltve: 2025. július 15.)
van Weenen, H. (2000). Towards a vision of a sustainable university. International Journal of Sustainability in Higher Education, 1(1), 20–34. https://doi.org/10.1108/1467630010307075
Vaughter, P., McKenzie, M., Lidstone, L., & Wright, T. (2016). Campus sustainability governance in Canada: A content analysis of post-secondary institutions’ sustainability policies. International Journal of Sustainability in Higher Education, 17(1), 16–39. https://doi.org/10.1108/IJSHE-05-2014-0075
Velazquez, L., Munguia, N., Platt, A., & Taddei, J. (2006). Sustainable university: What can be the matter? Journal of Cleaner Production, 14(9–11), 810–819. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2005.12.008
Waas, T., Huge, J., Ceulemans, K., Lambrechts, W., Vandenabeele, J., Lozano, R., & Wright, T. (2013). Sustainable higher education: Understanding and moving forward. Institute of Environment & Sustainable Development. https://research-portal.uu.nl/en/publications/sustainable-higher-education-understanding-and-moving-forward
Zamora-Polo, F., & Sánchez-Martín, J. (2019). Teaching for a better world: Sustainability and Sustainable Development Goals in the construction of a change-maker university. Sustainability, 11(15), 4224. https://doi.org/10.3390/su11154224
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Péter Németh, András Torma (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.