A vezető innovációs képességének hatása a vállalkozás teljesítményére
DOI:
https://doi.org/10.14513/tge-jres.00445Kulcsszavak:
innováció, teljesítmény, vezetésAbsztrakt
Cél – A tanulmányban a vezetők innovációs képessége kerül bemutatásra a vállalkozás teljesítményének a tükrében. Azt már korábbi kutatások is igazolták, hogy egy vállalkozás teljesítménye nagymértékben függ az olyan képességektől és kompetenciáktól, amelyekkel alkalmazkodni tudnak a piaci változásokhoz, ilyen például a vezető személye és innovációs képessége. A vezetőnek gyorsan és hatékonyan kell tudni reagálni a külső változásokra, emellett a munkavállalókra is nagy figyelmet kell fordítani. Az ipar fejlődésének egyértelmű következménye az innovációs fejlődés is, így a vállalkozásoknak és azok vezetőinek képesnek kell lenni arra, hogy új ötleteket, technikákat és technológiákat alkalmazzanak, valamint felismerjék a problémákat és kreatív megoldásokat nyújtsanak.
Tervezés/módszertan/megközelítés – A szakirodalom alapján két kutatási kérdés fogalmazódott meg: 1. Befolyásolja-e a vezetők innovációs képessége a vállalkozás teljesítményét? 2. Azonosítható-e szignifikáns különbség az innovációs képesség tekintetében a vezető neme, a vállalkozás mérete, országon belüli elhelyezkedése és iparág szempontjából? A témában az elmúlt években számos nemzetközi kutatás készült már, amelyek alapján a szerző meghatározta a teljesítmény (nem pénzügyi mutatók) és az innovációs képesség szempontjait. A meghatározott szempontok alapján kérdőíves felmérés készült 2024-ben, amelyben az EMIS adatbázisában szereplő, magyar, ipari kis- és középvállalkozások vettek részt (n=415).
Eredmények – Az eredmények alapján elmondható, hogy a vezetők innovációs képessége szignifikáns hatást gyakorol a vállalkozás teljesítményére. Demográfiai ismérvek tekintetében a vállalkozás országon belüli elhelyezkedése és az innovációs képesség, valamint az iparág és az innovációs képesség vetületében található szignifikáns kapcsolat, azonban a vezető neme és a vállalkozás méretkategóriája nincs hatással a vezető innovációs képességére.
Eredetiség – A tanulmány eredményei a gyakorlatban is hasznosíthatóak, hiszen kiderül, hogy Magyarország mely régióiban érdemes figyelmet fordítani a vállalkozások innovációs tevékenységének ösztönzésére, valamint, mely iparágak azok, ahol támogatni lehet a vállalkozások innovációs törekvéseit. A tanulmány eredményei jövőbeli kutatási irányokat is meghatároznak, akár vezetői mélyinterjúk, akár a demográfiai ismérvek mélyebb elemzése irányába.
Hivatkozások
Artz, K. W., Norman, P. M., Hatfield, D. E., & Cardinal, L. B. (2010). A longitudinal study of the impact of R&D, patents, and product innovation on firm performance. Journal of Product Innovation Management, 27(5), 725–740.
Beltrame, F., Floreani, J., Grassetti, L., Mason, M. C., & Miani, S. (2018). Collateral, mutual guarantees and the entrepreneurial orientation of SMEs. Management Decision, 57(1), 168–192. https://doi.org/10.1108/MD-11-2017-1077
Bierly, P., & Chakrabarti, A. (1996). Generic knowledge strategies in the U.S. pharmaceutical industry. Strategic Management Journal, 17(2), 123–135. https://doi.org/10.1016/B978-0-7506-7088-3.50016-4
Borosova, Z. (2024). Kis- és középvállalkozások menedzsmentje napjaink digitalizált VUCA világában – Management of small and medium-sized enterprises in today’s digitized VUCA world. In L. Mura (Ed.), Mladi vedci 2023, Fiatal kutatók 2023, Young Scientists 2023 (pp. 20–45). Paneurópska vysoká škola.
Fariz, F. (2022). The effect of supplier integration, manager transformational leadership on supply chain performance. Uncertain Supply Chain Management, 10(3), 993–998. https://doi.org/10.5267/j.uscm.2022.2.014
Freihat, S. (2020). The role of transformational leadership in reengineering of marketing strategies within organizations. Problems and Perspectives in Management, 18(4), 364–374. https://doi.org/10.21511/ppm.18(4).2020.29
Kandybin, A. (2009). Which innovation efforts will pay? MIT Sloan Management Review, 51(1), 53–60.
Kim, H. M. (2022). How corporate entrepreneurship affects the performance of small and medium-sized enterprises in Korea: The mediating and moderating role of vision, strategy, and employee compensation. Entrepreneurial Business and Economics Review, 10(2), 131–146. https://doi.org/10.15678/EBER.2022.100208
Kovács, K., & Nemeslaki, A. (2023). Magyarországi innovációvezérelt vállalkozások: Empirikus eredmények és következtetések. Hitelintézeti Szemle, 23(3), 45–72. https://doi.org/10.25201/HSZ.23.3.45
Krabatné, F. Zs., Szerb, L., & Kovács, B. (2022). A kkv-k egyéni kompetenciáinak hatása a regionális fejlettségre változó intézményi környezetben. In III. Vállalkozáskutatási Konferencia (Nov. 17–18).
Kusa, R., Duda, J., & Suder, M. (2021). Explaining SME performance with fsQCA: The role of entrepreneurial orientation, entrepreneur motivation, and opportunity perception. Journal of Innovation & Knowledge, 6(4), 234–245. https://doi.org/10.1016/j.jik.2021.06.001
Kuráth, G., Kovács, B., Szabó-Bálint, B., & Poór, J. (2024). A vezetői kompetenciák fontosságának változása a pandémia hatására. Marketing & Menedzsment, 58(2), 29–40. https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.02.03
Kusa, R., et al. (2022). Entrepreneurial behaviors that shape performance in small family and non-family hotels during times of crisis. International Entrepreneurship and Management Journal, 18(4), 1545–1575. https://doi.org/10.1007/s11365-022-00812-7
Mantok, S., Sekhon, H., Sahi, G. K., & Jones, P. (2019). Entrepreneurial orientation and the mediating role of organisational learning amongst Indian S-SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 26(5), 641–660. https://doi.org/10.1108/JSBED-07-2018-0215
Meekaewkunchorn, N., Szczepańska-Woszczyna, K., Muangmee, C., Kassakorn, N., & Khalid, B. (2021). Entrepreneurial orientation and SME performance: The mediating role of learning orientation. Economics & Sociology, 14(2), 294–312. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2021/14-2/16
Meirinhos, G., Cardoso, A., Neves, M., Silva, R., & Rêgo, R. (2023). Leadership styles, motivation, communication and reward systems in business performance. Journal of Risk and Financial Management, 16(2), 70. https://doi.org/10.3390/jrfm16020070
Milovanović, B., Bubaš, Z., & Mikić, M. (2021). Entrepreneurial orientation, strategic networking, and Croatian SMEs performance: A configurational approach. Business Systems Research, 12(2), 236–252. https://doi.org/10.2478/bsrj-2021-0030
Molote, O. B., Mokhele, S. E., Ntombela, S. D., & Thango, B. A. (2025). The impact of IT strategic planning process on SME performance: A systematic review. Businesses, 5(1), 2. https://doi.org/10.3390/businesses5010002
Nuryakin, N. (2021). Mediating effect of relational capabilities in the relationship between entrepreneurial orientation and SMEs performance. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 17(1), 129–146.
OECD. (2021). Health at a glance 2021: OECD indicators. OECD Publishing. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2021/11/health-at-a-glance-2021_cc38aa56/ae3016b9-en.pdf
Oni, O., Agbobli, E. K., & Iwu, C. G. (2019). Entrepreneurial orientation and performance of small business in Vryburg region North West province South Africa. Journal of Reviews on Global Economics, 8, 63–71. https://doi.org/10.6000/1929-7092.2019.08.07
Para-González, L., Jiménez-Jiménez, D., & Martínez-Lorente, A. R. (2018). Exploring the mediating effects between transformational leadership and organizational performance. Employee Relations, 40(2), 412–432. https://doi.org/10.1108/ER-10-2016-0190
Pécsi Tudományegyetem. (2023). Stratégia 2023–2030. https://adminisztracio.pte.hu/sites/adminisztracio.pte.hu/files/files/Adminisztracio/ptestrategia2023-2030.pdf
Písař, P., & Tomášková, A. (2020). The importance of social networks for the SME’s innovation potential in Industry 4.0. Innovative Marketing, 16(3), 48–61. https://doi.org/10.21511/im.16(3).2020.05
Rideg, A. (2017). A versenyképesség, a vállalati kompetenciák és a pénzügyi teljesítmény összefüggéseinek elemzése a magyar KKV szektorban [Doctoral dissertation, University of Pécs].
Rangus, K., & Slavec, A. (2017). The interplay of decentralization, employee involvement and absorptive capacity on firms’ innovation and business performance. Technological Forecasting & Social Change, 120, 195–203. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.12.017
Rochiyati, M., & Herning, I. J. (2022). Information accessibility and market responsiveness: The mediating relational capability to enhance business performance. Studies in Business and Economics, 17(1), 41–51. https://doi.org/10.2478/sbe-2022-0003
Roffia, P., Simón-Moya, V., & Sendra García, J. (2022). Board of director attributes: Effects on financial performance in SMEs. International Entrepreneurship and Management Journal, 18(3), 1141–1172. https://doi.org/10.1007/s11365-020-00715-5
Schumpeter, A. J. (1934). The theory of economic development: An inquiry into profits, capital, credit, interest and the business cycle. Harvard University Press.
Sekyere, K. N., & Jalali, H. S. (2024). Founder’s international market knowledge and SMEs resource orchestration ability: A moderated-mediated analysis. Competitiveness Review: An International Business Journal. Advance online publication. https://doi.org/10.1108/CR-06-2024-0111
Szegedi, Z., & Reicher, R. Zs. (2022). A digitalizáció és annak hatása a stratégiai és szervezeti módosításokra a mikro-, kis-, és középvállalkozásoknál. Tér, Gazdaság, Ember, 10(3–4), 37–51.
Szerb, L., Rideg, A., Kruzslicz, F., Márkus, G., Lukovszki, L., Fehér, Zs., Hornyák, M., & Horváth, K. (2019). Kompetenciaalapú versenyképesség-mérés és -elemzés a magyar kisvállalati (mKKV) szektorban. RIERC kutatási beszámoló, 1.
Takács, A. (2015). Változásmenedzsment a szervezetek tükrében. Tér, Gazdaság, Ember, 3(3), 39–53.
Vasvári, B., Mayer, G., & Vasa, L. (2020). A tudományos és innovációs parkok szerepe a tudásgazdaságban. Tér, Gazdaság, Ember, 8(2), 95–107.
Wijaya, N., & Rahmayanti, P. (2023). The role of innovation capability in mediation of COVID-19 risk perception and entrepreneurship orientation to business performance. Uncertain Supply Chain Management, 11(1), 227–236. https://doi.org/10.5267/j.uscm.2022.10.004
Williams, R. I., Jr., Smith, A., Aaron, J. R., Manley, S. C., & McDowell, W. C. (2020). Small business strategic management practices and performance: A configurational approach. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 33(1), 2378–2396. https://doi.org/10.1080/1331677X.2019.1677488
World Intellectual Property Organization. (2022). World intellectual property indicators 2022. https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-941-2022-en-world-intellectual-property-indicators-2022.pdf
Yahaya, H. D., & Nadarajah, G. (2023). Determining key factors influencing SMEs’ performance: A systematic literature review and experts’ verification. Cogent Business & Management, 10(3), 2251195. https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2251195
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata. (2021). Zalaegerszeg 2030 gazdaságfejlesztési stratégia. https://zalaegerszeg.hu/wp-content/uploads/2023/09/Zalaegerszeg_2030_Gazdasagfejlesztesi_strategia_VEGLEGES_dokumentum.pdf
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Vivien Czucka-Varga (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.