A FOMO jelenség vizsgálata magyar, gazdasági szakos egyetemi hallgatók körében
Kulcsszavak:
FOMO, karrier, lemaradásAbsztrakt
Cél – A kutatás alapvető célja a FOMO (Fear of Missing Out, magyarul kimaradástól való félelem) jelenségének vizsgálata magyar gazdasági szakos egyetemi hallgatók körében. A tanulmány egyrészt azt vizsgálja, hogy a hallgatók miként értékelik saját készségeiket, mivel ez az önértékelés és a társas összehasonlítás szempontjából kulcsfontosságú tényező a FOMO megjelenésekor. Másfelől feltárja, miképpen érzékelik a hallgatók a FOMO jelenséget a saját karrierjük és tanulmányaik szempontjából.
Tervezés/módszertan/megközelítés – A szerzők kvalitatív és kvantitatív kutatást végeztek. A kvalitatív vizsgálat során a témában jártas három szakemberrel készítettek mélyinterjút. A kvantitatív elemzés a Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Karán készült 432 hallgató közreműködésével. A kvantitatív kutatás során egy online kérdőívet kellett a megkérdezetteknek kitölteni. A kutatási eredményeket a szerzők SPSS 28-as verzióval elemezték ki.
Eredmények – A kutatás igazolta azt, hogy a hallgatók készségeinek önértékelése és a nemük, az életkoruk és a munkatapasztalatuk között szignifikáns kapcsolat van. A lemaradási félelmek alapján három csoportot tudtak a szerzők elkülöníteni, és az is bebizonyosodott, hogy ezeket a félelmeket szignifikánsan nem befolyásolják a munkatapasztalatok.
Eredetiség – A vizsgálat arra világított rá, hogy a megkérdezett diákok készségeinek erőssége összefüggésben van a nemmel, az életkorral és a munkatapasztalattal. Másrészt az eredmények azt is igazolták, hogy bár létezik a FOMO jelenség a diákok körében, de a vizsgált mintában nem kizárólagos indok arra, hogy valaki munkát vállaljon a tanulás mellett.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Tímea Juhász, Krisztina Inczédy, Ádám Pfeiffer (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.