Fogyasztóikultúra-elmélet – Társadalmi és piaci összefüggések a modern marketingben

Szerzők

  • Petra Platz Széchenyi István Egyetem Szerző

Kulcsszavak:

fogyasztóikultúra-elmélet, marketing, üzleti antropológia, viselkedéskutatás

Absztrakt

Cél – A tanulmány célja, hogy feltárja a fogyasztói kultúra elméletének (Consumer Culture Theory, CCT) szerepét és hozzáadott értékét a marketing tudományában, különös tekintettel a társadalmi-kulturális kontextusra. Az írás kiemelten vizsgálja, hogy a CCT miként szolgálhat a fogyasztói magatartás mezo szintű elemzésének egyik modelljeként, és hogyan kapcsolódik az üzleti antropológia kutatási területeihez. A szerző célja, hogy bemutassa a CCT lehetőségeit a marketingelméletben, valamint a csoportos fogyasztói viselkedés értelmezésében.

Tervezés – A tanulmány az üzleti antropológia és a marketing közötti kapcsolatot elemzi, különös figyelmet fordítva a fogyasztói magatartás különböző szintjeire. A szerző a CCT-t a fogyasztói magatartás kutatásának szempontjából pozícionálja, bemutatva annak előnyeit és korlátait a marketing kontextusában. A vizsgálat során összehasonlító elemzést alkalmaz, és a nemzetközi szakirodalmat is figyelembe veszi.

Eredmények – A kutatás eredményei szerint a CCT hatékonyan alkalmazható a fogyasztói csoportok viselkedésének és kulturális összefüggéseinek feltárására. A modell kiválóan alkalmas a társadalmi-történeti mintázatok és a piac kultúrájának értelmezésére, ezáltal értékes eszköz lehet a marketingstratégia számára. Ugyanakkor a tanulmány megállapítja, hogy a CCT önmagában nem képes a fogyasztói magatartás mikro (pszichológiai) és makro (közgazdasági) szintű elemzésére, így a marketingtudomány holisztikus megközelítéséhez más elméletekkel való integrációja szükséges.

Eredetiség – A tanulmány hozzájárul a CCT és a marketing kapcsolatának tisztázásához, valamint új perspektívát kínál a fogyasztói magatartás kutatásában. A szerző rámutat arra, hogy a fogyasztói kultúra elmélete egyre fontosabb szerepet tölt be a marketingelmélet fejlődésében, különösen a társadalmi-kulturális összefüggések vizsgálata révén. A kutatás újdonsága, hogy a CCT-t nem csupán egy önálló modellként, hanem a marketing tudományterületébe szervesen illeszkedő, hiánypótló elemként értelmezi.

Letöltések

Megjelent

2025-06-30

Folyóirat szám

Rovat

Szakirodalmi áttekintések

Hogyan kell idézni

Platz, P. (2025). Fogyasztóikultúra-elmélet – Társadalmi és piaci összefüggések a modern marketingben. Tér - Gazdaság - Ember Journal of Region, Society and Economy, 13(1). https://tge.sze.hu/tge/article/view/412

Hasonló cikkek

1-10 a 75-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.