Elektromos autózás időbeni megítélése
A magyar lakosság elektromos autózással és elektromos autót használókkal kapcsolatos attitűdjének változása 2022 és 2024 között
Kulcsszavak:
e-mobilitás, elektromos autó, fogyasztói magatartásAbsztrakt
Cél – Az autóipar a különféle hibrid és elektromos meghajtásokkal olyan alternatív megoldásokat igyekszik nyújtani, amelyek némiképp csökkentik a környezeti ártalmakat, azonban az ilyen technikájú autók mindamellett, hogy drágák, szokatlanok, esetenként kompromisszumokhoz kötöttek. Számuk mégis növekszik, és egyre több ilyen járja az utakat, ami teret ad a kutatóknak arra, hogy vizsgálják azokat, akik ilyen megoldást választanak, vagy hogy megkérdezzék azokat, akik (még?) nem használnak ilyet. A tanulmány célja, hogy bemutassa egy 2022-es és egy 2024-es, a felnőtt magyar lakosságra reprezentatív, 1000 fős megkérdezés hibrid és tisztán elektromos autókra vonatkozó kérdéseire adott válaszok eredményeit, összevesse azokat, és megállapítsa, hogy két év elteltével miképpen változott az emberek véleménye.
Tervezés/módszertan/megközelítés – A 2022-es és 2024-es, a felnőtt magyar lakosságra reprezentatív, 1000 fős lekérdezések kérdései közül a tanulmány azokat foglalja össze, amelyek összehasonlítása a leginkább mutatja a magyarok véleményének és elfogadási hajlandóságának változását az elektromos technikákkal szerelt autók, és felhasználóik iránt. A tanulmányban szereplő ábrák szemléltetik a fogyasztói érdeklődés csökkenő tendenciáját, illetve a növekvő szkepticizmust. Az adatok feldolgozásában az SPSS Statistics, az adatok ábrázolásában pedig a Microsoft Excel program segített.
Eredmények – Már a 2022-es megkérdezés során is az volt tapasztalható, hogy az emberek bizalmatlanok a hibrid és tisztán elektromos járművekkel szemben, a 2024-es lekérdezés eredményei pedig még negatívabb képet mutatnak. A megkérdezettek úgy gondolják, hogy csak a vagyonosok tudják megvásárolni ezeket a járműveket, és nem gondolják úgy, hogy az ilyen autót használók fenntarthatósági szempontokat figyelembe véve döntenek ezen közlekedési eszköz mellett. A megkérdezések eredményeiből az is kirajzolódik, hogy alacsony a vásárlást fontolgatók száma.
Eredetiség – A hibrid, de főleg a tisztán elektromos autózás területe új, kevés olyan kutatás van jelenleg még, amely a magyar emberek téma iránti véleményváltozását mutatja be.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Bence Vereckei-Poór (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.